Move your ass

Het eerste wat je nodig hebt om richting dat fitte lijf te gaan is een portie motivatie. Je zult namelijk jezelf van die bank af moeten slepen. Iedereen heeft zo zijn eigen motivatie. De een wil graag wat kilo’s kwijt terwijl de ander er graag een paar wil aankomen.

Of je nu traint om af te vallen of juist om aan te komen, het heeft beide een positieve invloed op je lijf. Naast het verlagen van de kans op hart kwalen en andere enge ziektes geeft het sporten je ook:

  1. Meer energie
  2. Meer zelfvertrouwen
  3. Beter uiterlijk

 

adabdc0c6673d19a_78424444.preview

Bepaal je doel

Het is bijvoorbeeld helaas niet mogelijk om op een natuurlijke manier naast het afvallen ook spiermassa aan te komen. Bepaal daarom voordat je gaat beginnen met sporten wat je doel is en pas je training hier op aan.

 

 

  1. Afvallen/conditie
    • Let op je voeding
    • Focus op cardio
    • Fitness oefeningen vaak herhalen
      • 15/20 herhalingen per set
  2. Spiermassa kweken
    • Let op je voeding
    • Focus op fitness oefeningen
    • Omgekeerde piramide training
      • Maak 10/8/6 herhalingen met je maximaal te halen gewicht
      • Laag tempo uitvoeren
    • Train spiergroepen
      • Maximaal 1 grote spiergroep (rug/borst/benen) per keer
      • Combineer met een kleine spiergroep (tricep/bicep/schouder/buik)
  3. Kracht ontwikkelen
    • Let op je voedingTraining
    • Focus op fitness oefeningen
      • Hoog gewicht
      • Explosieve uitvoering
      • Weinig herhalingen 6/6/6/6
    • Train spiergroepen
      • Maximaal 1 grote spiergroep (rug/borst/benen) per keer
      • Combineer met een kleine spiergroep (tricep/bicep/schouder/buik)

Als je kiest voor een van deze doelen moet je je beseffen dat dit niet alleen de keuze is voor in de sportschool. Ook thuis op de bank en op het werk moet je bezig zijn met je doel. Als je er voor kiest om af te vallen moet je ook nee leren zeggen tegen dat stukje taart of die zak chips.

 

Loop niet te hard van stapel

Als je gaat beginnen met sporten moet je er rekening mee houden dat je lichaam aan de beweging moet gaan wennen. Pak dus niet gelijk evenveel gewicht als je buurman of ren niet gelijk 10km op de loopband maar bouw dit op. Begin met 1 a 2 keer per week naar de sportschool te gaan, ontdek de apparaten en maak kennis met de verschillende oefeningen. Je zult merken dat je lichaam de rust nodig heeft.

Niet gelijk resultaat

Helaas zul je je doel niet binnen 2 weken gaan halen. Het is belangrijk om in deze fase gemotiveerd te blijven. Veel mensen haken in de eerste paar weken van het begin af omdat ze niet direct resultaat zien. Dit heeft net als alle grote veranderingen even tijd nodig. Rome is tenslotte ook niet in 1 dag gebouwd.

Succes!

Begin met trainen

Kies je doel

Loop niet te hard van stapel

Gun je lichaam rust

~ Let Fat Burn ~

 

Geef een reactie