Iedereen zou wel graag een strakke buik of dat mooie sixpackje willen hebben. Maar hoe krijg je dit nou daadwerkelijk voor elkaar? Ik heb 5 tips die je kunnen helpen dit voor elkaar te krijgen.

1. Let op je voeding

Het belangrijkste is dat je op je voeding let. Let op je alcohol innamen en let goed op de inname van snelle koolhydraten. Heb je nog niet zoveel kennis van voeding? Hier kan je een voedingsschema maken.

2. Cardio

Helaas maar als je de buikspieren naar voren wil laten komen of de buik mooi strak wil krijgen zul je moeten bewegen. Cadio is DE sleutel naar een sixpak en een platte buik. Dit kan bijvoorbeeld door te gaan hardlopen in het bos of op de crosstrainer in de sportschool. Om vet te verbranden moet je niet als een dolle tekeer gaan maar jezelf focussen op je hardslag. De ideale hardslag voor afvallen is 60/70% van je maximale hardslag. Via de volgende formule kan je je maximale hartslag berekenen:

220 –  je leeftijd = maximale hardslag x 0,65 = hardslag om af te vallen

De meeste apparaten in de sportschool kunnen wel aangeven wat je hardslag is. Als je zelf gaat hardlopen is het wel handig om een hartslagmeter o.i.d. aan te schaffen.

3. Doe buikspier oefeningen

Doe voldoende buikspier oefeningen. Ga niet 1x per week 100 crunches doen maar verspreid dit over +- 3 dagen in de week. Het is belangrijk dat de spiergroep tussentijds ook rust krijgt dus doe dit bij voorkeur om de dag. Je zou de volgende oefeningen kunnen doen.

  • Crunches

Crunches

  • Reverse crunches 

Reverse-Crunch

 

  • Planking

planking
 


 
4. Continuïteit 

Probeer een ritme in het trainen te krijgen. Het is belangrijk dat het wekelijks herhaald wordt en dat het niet af en toe gebeurd. Het is belangrijk dat de tijd die er besteed wordt aan de oefeningen over de week worden verdeeld. Het is veel beter om 4 keer een half uur te trainen dan 2 uur op 1 avond.

5. Genoeg drinken

Drink genoeg water. Je lichaam heeft tijdens en na het sporten veel behoefte aan water om het lichaam af te koelen en afvalstoffen af te voeren. Ook als er niet gesport wordt is het belangrijk om genoeg te drinken. Zorg ervoor dat je sowieso 1,5 tot 2 liter water per dag drinkt.

Geef een reactie